Mijn gedachten delen over pa en ma, games, pluches en mijn leven

Beste lezers,

Ik ben blij dat vaderdag nu achter de rug is, en moederdag ook! Zodat we weer even kunnen stoppen met cadeau’s geven voor een tijdje! Maar goed; mijn vader was wel blij met mijn cadeau; die sportschoenen; en nu hoop ik, ondanks dat het geen vinyl van de HMV was (Shit, ik had vandaag die twee pluches die ik heb gekocht bij de HMV in Den Haag mee willen nemen! Note to self; morgen die pluches meenemen! Uiterlijk Thursday, want Friday ben ik vrij! Tsja, bedrijfsbeleid!) dat mijn vader de sportschoenen wel ook echt gaat gebruiken, in plaats van dat hij ze neerzet en alleen maar naar gaat kijken; wat andere vaders bijvoorbeeld doen met voetbalshirts met handtekening (dragen ze die? Nooit; die hangen ze in een lijstje op in hun woonkamer) of voetbalschoenen van een bepaalde club! Maar goed; ik ben blij dat ik voor vader- en moederdag niet in de standaard stereotype cadeau-vallen ben getrapt (daarover later in dit blog meer!) Maar nou moet ik zeggen dat dat voor vaderdag ook wel een heel stuk makkelijker is dan voor moederdag; want tsja, mijn vader is wars van al die echte mannendingen, terwijl mijn moeder wel stereotypische overlappingen heeft (zoals Rituals sets)!

Uiterlijk Donderdag gaan deze mee; ik was vergeten dat ik deze mee wilde nemen!

Maar goed; waar ik afgelopen weekend (op moment van schrijven) mijn ouders wel iedere dag zag; ga ik ze komend weekend minder zien; omdat ze andere dingen te doen hebben! Op vrijdag gaat pa met een vriend naar een museum (ik dacht het Valkhof), en op zaterdag gaan mijn ouders iets leuks doen met mijn neef; ik denk dat ze dan naar een klimbos gaan, of naar een steakhouse, of naar een sportsbar, of de Harbour-Club in Amsterdam of een voetbalwedstrijd in een andere stad of iets anders wat mijn neef als “echte man” leuk vind, weten jullie er nog meer! Maar goed; ik heb het niet zo met echte mannen; en dat komt omdat ik waarschijnlijk, een vader was die veel thuis was; plus ik had op de basisschool (ja, echt, dat kun je je nu niet meer voorstellen, was toen ook al speciaal, in de zeroes, wanneer is dat omgeslagen?) een meester! En dat waren beide (zowel mijn vader als die meester) geen “macho muchacho-types”! En hier had ik dus geluk mee! Dat ik mannelijke rolmodellen had (plus figuren als Ash Ketchum, Terrence, Monkey D. Luffy, Yami Yugi, Edward Elric, sommige personages uit Hetalia zoals North Italy, Kirito en nog andere fictieve mannelijke personages had die ook niet echt macho waren!) die een positief/modern/progressief beeld van mannelijkheid uitdroegen want anders was ik ook in de manosphere beland; en dat kon je al zien aankomen; toen ik een jaar (volgens mij was dat in groep 5) geen meester had, maar juffen, nou… toen kozen de jochies in mijn klas toen er een jongen in de klas kwam die oudere broers had en GTA San Andreas mocht spelen en verhalen had over CJ, massaal partij voor CJ en lieten ze Ash vallen als een baksteen; en toen ik in groep 6 weer een meester kreeg, toen stopte dat weer! Maar goed; terug op dit weekend; waarschijnlijk heb ik alleen kans om zondag mijn ouders te zien/iets leuks met ze te doen; en de rest van het weekend heb ik gewoon…. Vrij! Is ook wel eens lekker! Kan ik eindelijk eens meters maken met Paralives! En gewoon lekker chillen!

Maar goed; er was een droom die toen geboren werd; en dat was de droom voor die plushie van Ash Ketchum, leter versterkt toen ik ontdekte dat mijn moeder plushies kon maken en weer later toen mijn ex-vriendin me dumpte voor een jock en ik full on weeb werd!

Maar goed; even over GTA San Andreas…. Dat was toen echt de game van dat tijdperk naast The Sims 2, en daarna nooit meer geëvenaard door een GTA, en Sims 2 door een life sim titel; waarom eigenlijk? Ik bedoel; de diepte in beide games is nog steeds ongeëvenaard; in GTA San Andreas kon je dingen doen die je in andere GTA’s daarna niet meer kon, zoals gokken, eten bij fastfoodketens, trucks besturen als een chauffeur, 3 steden + platteland bezoeken; brandweerman zijn; taxichauffeur zijn; naar de kapper; naar de sportschool; en meer! En in Sims 2 had je talloze systemen en dingen zoals pre made storylines die goud waren; die totaal verschillende buurten in de base game (Pleasantview, Strangetown en Veronaville); cutscenes bij belangrijke momenten; aliens in de base game, realistische animaties en nog veel meer dingen die The Sims 2 nog steeds tijdloos maken, terwijl deeltje 4 nu een ding is, maar over 10 jaar waarschijnlijk overvleugeld door inZOI en Paralives en vergeten! Snap je dat ik zeg dat GTA SA en TS2 daarna niet meer geëvenaard zijn qua diepte? Maar goed; TS2 en GTA SA waren wel de laatste echte sandbox was voordat die Zweed met de blokjesbouwsimulator kwam, het sandboxgenre herdefinieerde, opnieuw uitvond en openbrak! En die blokjesbouwsimulator was ook best leuk; herinneren jullie het Brandenburger Tor incident met mijn broertje nog; die op die plek een zielloos kasteel met lavagracht neer wilde zetten zoals elke YouTuber dat in die tijd bouwde; vond dat alles in Minecraft middeleeuws moest zijn en aanbad John Smith Legacy (een texturepack) als een god! Pas later; toen de fantasy hype die toen op de buis was met series als GoT en OUAT inkakte, toen begonnen Minecraftspelers langzaam andere stijlen te bouwen en nu is het vooral een cozy game waarin mensen steden bouwen en andere bouwprojecten! Vreemd genoeg werd Redstone wel gedoogd ondanks de middeleeuwse verplichting van die tijd! Waarom?

Maar goed; dan nu even een stukje over stereotype cadeau’s voor vader en moeders, dat had ik jullie nog beloofd; want, zoals jullie weten; heb ik pa voor vaderdag sportschoenen gegeven en ma voor haar verjaardag een Moncchichi poppetje en voor moederdag een sleutelhanger van datzelfde figuurtje! en pa voor zijn verjaardag Blues Brothers pluches! Maar goed; Waarom krijgen moeders altijd de standaard dingen van Rituals of de bloemen, die “verwensets” die je in de zeroes bij elke drogist tegenkwam en altijd in een typische zoete geur met doucheschuim, een spons, scrub en badparels, of met make-up, of de eindeloze rijen chocola die je bij supermarkten tegenkomt, of speciale flessen wijn of (vroeger) sloffen sigaretten van Gladstone of Marlboro (thanks het Rijk voor het tabaksverbod, het was letterlijk: “Hier ma, je bent jarig/het is moederdag; hier heb je longkanker!”) of extra dikke “moeder edities” van vrouwenbladen of roddelbladen of standaard 13 in een dozijn vrouwenboeken en tegenwoordig ook steeds vaker die boeketten van LEGO, (en heb jij nog meer van deze typische “moeder”-cadeau’s?) die anderen hun moeder of opoe voor haar verjaardag of moederdag geven! En voor vaders; als stropdassen, aftershaves en voetbalmemorablia en auto-spullen- en -memorablia die andere jongens aan hun vaders geven op de verjaardag van hun vader/vaderdag! Of Van die bierpakketten die je rond vaderdag de facto altijd in de supermarkt/Gall & Gall vindt, en altijd een Belgische variant, een Duitse variant en een Amerikaanse variant (en ook nog in vele varianten uit andere bekende bierlanden, noem nog enkele) met dezelfde 3 tot 5 standaardbieren die dan verkocht worden als speciaalbier! Mijn denkbeeldige Anglofiele geek- en weeb bestie (Terrence, wie kent m niet?) met zijn eigen podcast en een Braixen als huisdier vindt die “Britse” bierpakketten die ze daar verkopen een “Belediging voor de Britse cultuur”! En wat je vroeger ook vond rond vaderdag in de winkel…. giga dozen met sigaren of gewoon hele blikken met DRUM-shag! Thank het Rijk voor het tabaksverbod! Dat was gewoon: “Hier pa, je bent jarig/het is vaderdag, hier heb je longkanker!”, en gereedschap, vrijwel altijd Makita gereedschap (Waarom altijd dat merk? Is er geen ander merk dat goed is?), en BBQ tools of andere tools voor in de tuin (En weten jullie nog meer van deze stereotype cadeau’s voor vaders?)! Of zoals nu waarschijnlijk WK meuk wat nu waarschijnlijk explodeert qua populariteit als cadeau omdat zaterdag Oranje met 5-1 heeft gewonnen tegen Zweden! Wedden dat er voor vaderdag dit jaar heel veel WK-meuk gegeven gaat worden! Waar komen die standaard cadeau’s voor ouders eigenlijk vandaan; cultureel gezien; waarom krijgen vaders en moeders al jarenlang dezelfde dingen en zit daar nauwelijks verandering in; en dan had je in de zeroes natuurlijk nog de mop dat ouders  van hun zoon/dochter een goed rapport wilde als cadeau; alsof het als kind van de media werd verwacht dat je niet je best deed op school en alleen maar liep te keten en lol te trappen! Terwijl ik vond al dat sociale gedoe op school maar niks en leerde liever en haalde altijd goede cijfers (voor de meeste vakken dan) met een Sims pakket krijgen tot gevolg! Waarom bestond dit beeld van kinderen en jongeren vroeger en door wie werd dit aangemoedigd in de media? Zeg maar het beeld dat veel jongens (maar ook meiden) alleen maar liepen te keten en klooien met hun vrienden en dan op een military school of strenge kostschool terecht kwamen (wat voor veel kinderen in mijn middelbare schoolklas ook gewoon nog een droom was want ze dachten echt dat ze op de military school leerden om de “nieuwe vaderlandse held” te worden; terwijl ons leger is de facto eigenlijk gewoon wat de wijkagent of verkeersagent voor de Nederlandse politie is, maar dan voor de Noord-Atlantische Verdragsorganisatie, zoals ik al eerder zei, of dat ze op zo’n kostschool met de elite zouden omgaan; terwijl die elite kinderen moesten waarschijnlijk nieks hebben van mensen als Schiereiland (echte naam is bij de redactie bekend) uit een gat van niks als Wijchen! Nou ja, Wijchen is geen gat van niks voor Nederlandse begrippen, maar voor internationale begrippen zoals op die scholen bedoel ik! En trouwens, zo werkt het Nederlandse schoolsysteem niet; als je teveel loopt te klooien hier op school kom je gewoon bij Bureau HALT en daarna het reguliere strafsysteem terecht! Of bij jeugdzorg!) Dus waarom werd toen ik op school zat veelal de mythe verspreid dat kinderen op school etterbakjes waren en diegenen die wel studeerden en hun best deden waren “stuudjes” of “nerds”? (Ironisch genoeg; hebben die nerds na de crisis van 2008 en de Eurocrisis de macht in handen gekregen omdat de tech-ecvonomie opkwam en later “geek culture” en “kidults” de mainstream werden; en dat zijn ze nog steeds!)

Dus ja, waar komen de stereotype cadeau’s vandaan? Gelukkig heb ik mijn vader gewoon sportschoenen gegeven voor vaderdag; iets wat je niet iedere dag ziet; schoenen ! Ja ik weet het, normaal zijn schoenen iets voor moederdag; maar hear me out! En nee, het waren geen nette herenschoenen (die bij de stropdas passen) of pumps (nogmaals; modederdagcliché van vroeger); maar…. Sportschoenen, want pa wil met mij, nu Mr. Maestro minder komt; met mij gaan sporten bij Feel Fit Center Malden; en daar had hij schoenen voor nodig! En die heb ik nu voor hem gekocht! Best wel een origineel vaderdagcadeau want het waren gewoon Skechers, niet van die voetbalschoenen of zo, die wss wel veel aan andere vaders gegeven worden! Dus ja, wederom had ik een origineel cadeau voor papa, net als die Blues Brothers pluches die ik hem gegeven heb! Want wie bedenkt er zich nou om zijn vader schoenen (buiten nette schoenen of voetbalschoenen die louter voor de sier zijn) te geven voor vaderdag! Dat is meer iets voor moederdag! Ach ja, het is in ieder geval origineel! Ik vraag me af waarom sommigen dat doen; voetbalschoenen geven die vervolgens niet gedragen worden maar op een plankje gezet worden om naar te kijken! Waarom doen sommige mannen dat; voetbalschoenen- of shirts krijgen en ze vervolgens inlijsten of op een plankje zetten?

Maar goed; Ik moet morgen wel die plushies meenemen die ik bij de HMV in Den Haag heb gekocht, ik denk dat mensen daar benieuwd naar zijn!

Fijne dag verder,

Lucas

P.S. Ik weet nog dat je…. In de zeroes zag je heel veel spaaracties gericht op kinderen bij Supermarkten (noem enkele), waarom zijn die verdwenen en kun je bij de huidige supermarkten alleen nog zegels sparen voor het een of het ander? Bijvoorbeeld glazen, pannensets en dat soort zaken?

En natuurlijk Dubai en Shanghai en NYC als steden van de toekomst in de zeroes, veel stadsplanners kijken nu met jaloezie naar de Europese steden terwijl hun bazen er nog van overtuigd zijn dat Dubai de toekomst is! Terwijl, het had heel weinig gescheeld op 6 juni 1944 of Europa had ook van dat soort steden gehad (Germania bijvoorbeeld) Maar waarom zien veel bazen van stadsplanners dit nog steeds als de toekomst en dat elke stad zo moet worden; terwijl wij weten dat Europese steden de blauwdruk voor de toekomst zijn en Dubai-achtige steden alleen nog geliefd zijn bij tieners en volwassenen liever een Europese style stad willen?

P.S.P.S. Maar goed; even een ode aan mijn vader en mijn moeder; eerst mijn vader;


Want ja, mijn vader is echt een unieke man en echt anders dan al die “stoere” vaders uit de media! Die blijkbaar of altijd op hun werk zitten (vaak bouw, Defensie, een kantoorbaan of een andere vorm van “stoer werk”, weten jullie er nog meer?) of op de bank hangen voor de tv met sport op de buis en een biertje en een peuk! Of zoals een vader zoals Frank Heffley uit Diary of a Wimpy Kid, die zelf echt totaal niet stoer is (mar het veinst door bijvoorbeeld marquettes van veldslagen te bouwen), maar wel wil dat zijn zoon een echte man wordt! En vaak is dat beeld van een echte man van hun ook mokertje-stereotiep; nou, vul zelf maar in welk beeld ik bedoel; maar voor mij is mannelijkheid je eigen passies volgen en geen donder geven om wat anderen daarvan vinden! Ik bedoel; die vaders die het liefst hun zoon naar het leger zien gaan en dan terug zien keren als lokale held! Terwijl, zo werkt het leger (in NL/EU althans) helemaal niet! Het Nederlandse leger is volgens mij gewoon de verkeerspolitie van de NAVO! Maar goed; we hadden het over vaders; mijn vader houdt gewoon van kunst en natuur en gadgets en zo; en heel erg van hommels en kippen! Een “echte man” die vindt een kip alleen leuk als die draaiend boven een vuurtje op een spit/spicht (ik weet het exacte woord nooit zo goed) hangt en bij een hommel, als vrouwlief gaat gillen; trekt hij meteen de onkruidbrander uit de schuur om die hommel te “killen”, jeweetwel…. *haalt hand in snijdende beweging langs nek* met vuur! En qua kunst….. kunnen dat soort mannen die nog vastzitten in de zeroes mindset van mannelijkheid alleen die ene mislukte Oostenrijkse kunstenaar waarderen; en ook alleen maar omdat hij in het leger heeft gezeten en de wereld in ellende heeft gestort (of zoals ze in Wijchen zeggen; “elend”) Maar goed; mijn vader gaat gewoon naar kunstmusea voor de lol; een andere gemiddelde man vindt denk ik niks aan musea tenzij het een oorlogs- of militair museum is! Terwijl; ik was een keer, paar maanden terug nog; met pa voor de eerste keer in mijn leven in het Rijksmuseum! En daarna zijn we ook nog naar A Space Oddity geweest waar ik even mocht kijken maar niks mocht kopen! Een doorsnee vader zou alleen naar Amsterdam gaan voor de cannabis en de Johan Cruijff ArenA! Maar mijn vader is uniek en daarom vind ik hem ook echt een leuke gast! Hij is niet zoals de vaders in de media; hij is gewoon zichzelf, en eigenlijk best wel een “metro-man”!

En dan nu mama: “want mijn moeder is niet zoals andere moeders; tuurlijk; ze houdt van katten! Maar ze is niet zo’n Jersey Shore/Utopia/Big Brother/De Gouden Kooi-kijkend type dat mijn vader zo zou dumpen als er opeens een man voorbij komt waarbij ze denkt dat ze daar de leefstijl van “famos for being famous” mee kan leven, zeg maar dat er een beroemde man voorbij komt (of iemand die kans heeft beroemd te worden) en mijn moeder linea recta verliefd wordt omdat ze zich al helemaal ziet als een “WAG ” of zo (ja, dat soort vrouwen bestaan echt! In de zeroes waren ze een plaag); Jeweetwel; zo’n zo’n stereotype huisvrouw die defacto leeft van goedkope wijn en bonbons en het huishouden slechts maar matig doet en vooral mooi gevonden wil worden en die vindt dat uiterlijk alles is en zelf al het geld opmaakt wat haar man verdient aan shoppen (met name mode en schoenen) en spa dagjes waarbij ze dan haar haar laat blonderen en uren onder de kankerbank (sorry, zonnebank) doorbrengt om een “mooi, bruin kleurtje” te krijgen (terwijl dat anno 2026 defacto, iig in de omgeving waar ik in zit, niet meer echt status geeft!) Ja, mijn moeder shopt wel, maar zeker niet iedere week en zeker ook niet om “bij te blijven met de trends”! Mijn moeder shopt gewoon wat ze leuk vindt en ja, ze gaat wel eens naar het Sanadome, maar niet iedere week op een vaste dag! Of een moeder die zo’n echte huisvrouw moeder was die helemaal extatisch werd van een dagje huishoudbeurs en geen andere interesses had dan shoppen, mode, roddelbladen en wasmiddel! Mijn moeder zou dan ook andere vrienden hebben; mijn moeder zou dan slechts een handjevol buurvrouwen die dezelfde interesses hadden (zeg maar typische huisvrouw interesses) als vrienden hebben en waarmee ze dan heel vaak gaat zitten “oh-en” over dingen in de buurt of “de sterren” terwijl ze de sperziebonen dopt of zo! En die helemaal extatisch wordt van een dagje Huishoudbeurs zoals in dit filmpje! Dan heb ik liever mijn huidige moeder die gewoon een fokking STICHTING voor me heeft opgezet! Want ja; TriUnity bestaat, en ze is er maar druk mee (te druk om pluches voor mij te maken, waaronder een Eevee, een Kirito, een Fennekin, een Link en een Ash Ketchum en een Lucas uit Mother 3 en een Kumatora uit Mother 3, waardoor ik toen ik mijn Debitcard kreeg andere manieren moest zoeken om die pluches te krijgen! En dat is een beetje uit de hand gelopen! Sorry daarvoor ma! Terwijl ik menselijke pluches die mijn personages moeten voorstellen ben gaan bestellen om mijn moeder een beetje te ontlasten! Ja, mijn moeder wel, maar mijn Debitcard….. Maar wat ik wil zeggen; mama, je bent, zoals de Amerikaanse president zou zeggen “A Wonderful, Great, Fantastic Mom!” En ja, Cyril Hearsay wil je terugdwingen naar het aanrecht; maar ik vind je geweldig zoals je bent! Zoals ik net zei: “Zo’n huisvrouw is ook maar saai!”

Plaats een reactie

Blog op WordPress.com.

Omhoog ↑