Belinda, bewindvoerders en coolcations!

Beste lezers,

Weet je nog dat ik gisteren zei dat ik tegen mijn vader (die ook mijn bewindvoerder is) had gezegd dat hij eigenlijk best wel een toffe bewindvoerder is en een goede budgetbeheerder? Nou…. Waarom deed ik dat? Nou, vooral omdat ik de strijdbijl wilde begraven omdat ik geen zin had in gedoe met pa over de datum van de aanschaf van een pluche, en omdat misschien als de rechter dit zou horen/lezen, dat hij mijn vader als bewiondvoerder uit zijn functie zou kunnen heffen en dan een (oud) -hoge piet van Defensie (bijvoorbeeld) aan te stellen als mijn bewindvoerder, en dan krijg ik minder geld dan ik nu krijg, want mijn vader die vertrouw ik wel dat hij het niet in eigen zak steekt om zelf dingen van te kopen; maar iemand van Defensie geeft me net genoeg om niet dood te gaan en niet genoeg om van te kunnen leven en sluist al mijn andere geld door naar wapens die vanuit het buitenland moeten komen, weliswaar voor ons leger, maar alsnog, Defensie is haastig opzoek naar geld en zou daar dus ook geld van mensen die bij hun onder bewind staan van aftroggelen om dat materieel te bekostigen! Afijn, ik wilde dus de lieve vrede tussen mij en pa bewaren, en daarom heb ik gezegd dat het best wel meevalt dat hij een slechte budgetbeheerder is! Want ja, ik wil mijn budget laten beheren door iemand die ik kan vertrouwen, zoals mijn vader; niet iemand die mijn geld opstrijkt/doorsluist om zelf dingen van te kopen! Zeg maar dat ik als een soort katvanger dient; ik weet niet of jullie dat mee gekregen hebben; maar katvangers zijn mensen die door oplichters ingehuurd worden om geld op hun rekening te zetten; vaak met een hoge beloning als lokkertje, maar die eigenlijk gebruikt worden om geld door te sluizen naar het buitenland! Dus dat kan er ook nog gebeuren; dat ineens in plaats van pa; Janus Glad en Snode Stef mijn bewindvoerders worden en geld doorsluizen naar hun geheime bankrekening op de Kaaimaneilanden/Isle of Man/Pitcairneilanden/Malta/ander belastingparadijs (weten jullie er nog meer?) Terwijl, mijn vader zou hoogstens op vakantie gaan naar Malta met mijn moeder, maar dan van zijn eigen geld en dit is afgesproken; ik bedoel; komende augustus gaan mijn ouders naar Malta!

Dan nu….. Kennen jullie Belinda al? Dochter van Jorien Vrolijks en Vera de Groot (twee personages uit mijn verhalen!) Nee? Nou, Jorien en Vera heb ik bedacht toen ik 11 was en ik het wel leuk vond om twee vrouwen aan elkaar te koppelen, heel woke avant la lettre voor 2011! Maar toen ik TS3 kreeg wilde ik dat er een dochter bij kwam en dat werd…. Belinda (of nou ja, ik maakte Belinda op TS3 nadat ik die dag Pocahontas had gezien op Disney XD, ja, toen kon je nog niet op je pc naar een streamer gaan om een film te kijken, maar moest je nog wachten tot ie werd uitgezonden! Ik bedoel; Netflix werd pas 2015-ish mainstream in NL!) En ik maakte Pocahontas op TS3 en noemde haar Belinda, naar een liedje van Rocky Vosse wat ik toen net had ontdekt op de grote groene Zweedse muziekstreamer (best wel ironisch eigenlijk dat het land waar piraterij echt een cultuur was, IP-rechten dicussies aan de orde van de dag waren en waar de eerste Piratenpartijen ontstonden de nekslag toebracht aan het illegaal downloaden van muziek; toeval? Joshua denkt van niet! Ironie, dat zeker) AKA Spotify! Nadat ik het veel eerder al had ontdekt door mijn taxichauffeuze! Nou, Belinda werd dus de dochter van Jorien en Vera en toen begon het leukste aan TS3; Buy Mode/Build Mode en daarna zien hoe het verhaal zich ontvouwde, nou toen ging Vera aanpappen met de butler en viel het hele gezin uit elkaar en lollig dat ik het vond; en toen kregen Vera en die Butler ook nog kinderen (Klootviooltje en Kutkereltje, ja, ik was 13 en, uhm, had een fase) en ging Jorien (en Belinda uiteindelijk bij Luc Jansen (mijn Sim gebaseerd op Volkner) in Bridgeport wonen! (Ter info…. Bridgeport was een van de werelden in TS3; Je had Bridgeport, Sunset Valley, Twinbrook, Riverview, Moonlight Falls, Starlight Shores en nog wel meer waar ik nu effe niet op kom!) Maar goed; Belinda heeft dus al best een hoop meegemaakt! En gisteren heb ik haar en Jorien en Vera gemaakt in Paralives, gewoon om te zien hoe ze het daar gaan doen! En Jorien en Vera zijn ook geëvolueerd in de loop der tijd! Want ja, toen in TS3 woonden ze nog in een generiek modern huis uit dat spel, maar nu wonen ze in het Rietveld-Schröderhuis! En dat staat in…. Utrecht! Het is dan ook geen wonder dat Belinda en Terrence goede vrienden zijn; Maar goed; meer over Belinda lezen jullie morgen (als het goed is) in…. DIEPDUIK DONDERDAG!

Het nummer waaruit ik Belinda’s naam heb (staat die gewoon op YouTube?!? Ach ja, het is niet zo dat dit de eerste keer is dat ik een nummer uit mijn verleden terugvond op YouTube, eerder gebeurde dit ook al met Als ik jou zie van Aukje Fijn en later met Jamie van Ronnie van Bemmel)

Maar goed; dan nu wat anders; want net had ik het met een begeleider hier over emigreren en vakanties; en zij zei dat ze nu met dit weer wel naar Zweden wilde, of Noorwegen, of IJsland, of Groenland of zo! Nou ja, in ieder geval naar een koud land in Scandinavië, maar dat brengt mij op de vraag; Waarom wilden Nederlanders in de zeroes allemaal naar Italië, Frankrijk, Spanje, Griekenland, Portugal of (daar is ie weer) Malta of naar de Antillen of Hawaii of een ander tropisch oord emigreren en was dat de droom (en daar, in Zuid Europa dan een bed & breakfast te beginnen met vrienden en/of een eigen wijngaard op te starten en allemaal dat soort dromen) en is nu de droom onder veel mensen om naar Scandinavië (zoals Zweden of Denemarken of zo, liefst Zweden) te verhuizen en dan in een blokhut van de natuur te leven of een tech startup te beginnen (als je wat jonger bent, beetje mijn huidige leeftijd)! Waarom zijn migratie- en vakantiedromen in pakweg 20 jaar zo anders? Maar goed; die Zuid-Europa emigratiedroom was ook weer anders dan in de jaren net na de oorlog; toen veel mensen naar de UK, USA, Nieuw-Zeeland of Canada of Australië wilden of deden emigreren vanuit Nederland! Waarom was de Engelstalige wereld toen een populaire emigratiebestemming? Maar goed….. Leuk feitje over de Nederlanders die van de jaren 1950-jaren 1970 naar bijvoorbeeld Australië gingen….. Meestal hebben hun huizen nog steeds een inrichting die doet denken aan de Nederlandse huizen uit de tijd waarin ze naar hun “nieuwe vaderland” vertrokken! Ik weet niet meer of ik dit feitje ergens in een boek heb gelezen; in het Openluchtmuseum heb opgestoken, of ergens een keer op het internet heb gelezen! Maar goed…. Even terug naar de generatie van mijn ouders; waarom dromen die nog steeds van een Bed & Breakfast of een wijnboerderij met vrienden in Zuid-Europa, terwijl Zuid-Europa door de klimaatverandering steeds meer onleefbaar wordt en Noord-Europa juist weer meer in trek is; zoals Scandinavië, zoals de Baltische Staten…..

En dan nog wat….. Mijn ouders wilden deze zomer geen citytrip met me gaan doen; maar liever naar Zeeland tussen de refo-boomers op een camping te gaan zitten en daar waarschijnlijk de jongsten te zijn omdat daar voor de rest alleen maar babyboomers komen die daar al komen sinds hun jeugd omdat het “zo lekker nostalgisch is” en die camping heeft sinds de jaren 90 nooit meer een update gezien; en niks te begrijpen van boomer-cultuur (wat zijn dingen van boomer-cultuur waar mijn ouders als Gen X’ers niks van begrijpen, met name vakantiecultuur)! Maar goed; dit is nog altijd beter dan; dat mijn ouders naar Benidorm of Lloret gaan en daar zich weer kunnen gedragen als jongeren uit de zeroes omdat ze dachten dat dat “hip” was terwijl de jongeren die daar zijn zoiets hebben van: “Bro, wat?” Maar goed; ik vroeg me het af waarom mijn ouders geen citytrip met me wilde doen; want ze klapten steeds dicht toen ik vroeg waarom het in steden dan heter is! (Ik luister de Grote Podcastlas en heb 5 jaar aardrijkskunde gedaan op de middelbare school, dus “omdat dat gewoon zo is” is voor mij geen reden, als je van de trap af valt, ben je snel beneden!) Maar toen ik onderstaande video van NOS op 3 zag begreep ik het ineens en was alles duidelijker!

Maar goed; wat ik me dan wel afvraag is waarom Nederlanders zo’n stigma hebben van ““de zomer moet aan de kust, op een festival of in Zuid-Europa doorgebracht worden!” Waarom hebben Nederlanders dit stigma? Nog steeds! De wereld is groter dan Lowlands, Holland en Zeeland, en Benidorm of andere Nederlandse enclaves aan de Middellandse Zee! En ik wil dan een keer met mijn ouders, als we toch in een Noord-Hollands kustplaatsje zijn; naar Amsterdam een dagje om hen A Space Oddity te laten zien en om voor hen daar iets leuks te kopen, maar nee; Amsterdam komen ze hun bed niet voor uit, ook al zijn alle coffeeshops uit het centrum gebannen, zit de raamprostitutie nu niet meer open en bloot en zijn er geen junkies meer (of nou ja, bijna niet meer) en zijn het nu vooral Nutellabarretjes, koffietentjes en geekshops en gewone winkels wat daar de klok slaat! Maar nee; Amsterdam bleef tot voor kort een hel op aarde voor hen (tot we een keer naar A Space Oddity gingen om een plush voor mij op te halen eerder dit jaar)! Maar voor Alkmaar of vissersdorpjes staan ze wel te trappelen om daarheen te gaan! Huh?!? Waarom daar wel? Maar goed; een foto maken met Kai voor het Huis met de Kogel is ook wel iconic, want Kai en zijn familie hebben in dat huis ooit gewoond in mijn verhalen! Was ook ongeveer dezelfde tijd dat ik Terrence naar Utrecht verplaatste en Aukje naar Malden! Maar goed; wat hebben vissersdorpjes als Veere, Giethoorn en Volendam wat Amsterdam niet heeft?

Hier heeft Kai dus gewoond; bij de, uhm, buurvrouwen! (Zo noemden wij dat altijd, zeg maar in de straat ernaast zitten dames van lechter zeden! Geen grap!)

Maar goed; wat je vakantieplannen ook zijn; of het nou Zuid-Europa is; je in Nederland blijft, overzee of waar ook ter wereld (leuke knipoog naar Radio Oranje); ik heb in ieder geval geen vakantieplannen; ik blijf gewoon thuis, en ja…. Je kent ze vast wel; die kinderen die de zomervakantie thuisbleven en dan op de eerste schooldag altijd met de meest wonderbaarlijke verhalen aan kwamen zetten; zoals over bijvoorbeeld Astronauten, aliens, Navy SEALs, US Marines en wat allemaal nog meer en dan weet je; “Oh, die is vast de hele vakantie thuisgebleven omdat hij geen geld had/zijn ouders moesten werken”, maar nu is dat voor mij de realiteit omdat mijn ouders niet met mij een citytrip wilden doen maar in plaats daarvan naar een camping in Burghaamstede willen gaan waar zij wss de jongsten zijn (mijn ouders zijn mid 50’s) omdat daar voor de rest alleen maar babyboomers komen die daar al komen sinds hun jeugd omdat het “zo lekker nostalgisch is” en die camping heeft sinds de jaren 90 nooit meer een update gezien! Dus ja, voor mij betekent deze zomer dus; nou ja….. Lekker op de woongroep blijven plakken terwijl mijn ouders met boomers omgaan! Ofwel; ik heb in de zomer helemaal geen vakantieplannen dit jaar; en dat is nieuw voor mij! Omdat ik altijd wel gewend was om op vakantie te gaan; en nu blijf ik ineens thuis! Zelfs tijdens COVID, toen veel mensen wél thuisbleven, de bouwmarkten en kleine lokale dierentuinen en pretparken, dus niet de Efteling of Burgers Zoo of Artis of zo, maar echt kleine lokale pretparken en dierentuinen die meer weghebben van een veredelde speeltuin of kinderboerderij (je kent ze wel) klinkende munt maakten omdat mensen toch maar eens wat aan het huis gingen doen of gewoon dagjes uit deden! Zelfs TOEN gingen we op vakantie! Maar dit jaar ga ik dus in de Zomer niet op vakantie! Als troost, mag ik van mijn ouders een extra plushie bestellen! Welke weet ik nog niet maar er zijn een aantal kandidaten die in aanmerking komen met Yugi Muto en Nami als grootste kanshebbers!

Maar goed; iets anders leuks is ook dat ik vandaag om 15:00 uur al vrij krijg; dus kan ik lekker meteen, op mijn gaming rig achter Paralives, en ben ik lekker vroeg weer thuis! En dat is best wel fijn! Waarom kan dit niet iedere dag zo zijn?

Fijne dag verder,

Lucas

P.S. Vanmorgen had ik het vanwege de hitte met een collega over ijs; het begon met Milka-chocolade, toen ging het over op Magnums (vooral de Double Gold Caramel Billionaire, mijn lievelings-Magnum), daarna Raketjes, daarna Cornetto’s en Splitjes, Twisters en uiteindelijk kwamen we uit bij Ben & Jerry’s alvorens het over Belinda ging! Maar Ben & Jerry’s zijn blijkbaar wel calorie-bommen, klopt dat of is dat een internetfabeltje? Ik hoor het wel altijd over Magnums dat het hetzelfde is als een pakje boter opeten!

P.S.P.S. Weet je wat ik me afvraag; of door alle gedoe in de wereld nu; de Breezercultuur niet een comeback gaat maken onder jongeren; gewoon lokaal, je eigen bubbel, jeugdhonken, geen (of beperkte) social media, kroegen, discotheken, mixdrankjes en in de zomer naar zuipoorden in Zuid-Europa; gewoon, om alles te vergeten!  Maar waarom was de Breezercultuur, net als de Great Depression of de opkomst van de NSDAP, een historisch unicum, en welke factoren droegen bij aan hewt onstaan en de verspreiding van de Breezercultuur, en wat was de samenloop waardoor het ontstond, en raakte het rond 2008 uit de gratie? 

Plaats een reactie

Blog op WordPress.com.

Omhoog ↑